Tuesday, October 18, 2011

peNgaLaman BeRsalin...paRt 2

okeh...arini aku nk sambung balik citer tntg pglmn aku b'salin...hehehe
3/9/2011 (sabtu)

oleh kerana jantung bby lemah, aku kene anta ke hosp sg petani...huhu....mls betul aku...dahla tgh sakit,nak kene naik ambulans lak...jln lak dah la bnyk lobang2...terhentak sana terhentak cni,,,b'tambah2 sakit...huu.....sebelum naik ambulans, aku sempat jmpe hb,mak aku,my family & fmily mertua...ms ni rase sedih sgt...ms hb tnya "ayg cam mane,sakit x?"...mulala air mata aku mengalir...aku salam ng hb n mintak maaf ng dia..pastu aku ditolak naik ambulans... xsmpat jmpa mak kat bwh...mak terpaksa naik ambulans utk jmpe aku...mak cium aku n ckp kat aku "insyaAllah xdak apa2...cek mesti jd mcm mak,mudah bersalin.."terkelu lidah aku...xleh nak ckp pe2 coz sdih sgt2...air mata lg la laju mengalir...lps mak trun,ambulans pon jln...hb kate dia akn follow ng kete...pastu,aku xjmpe dah diorg...

smpai je hosp sp dlm pukul 12 pm...terus masuk labour room...then,doc msuk buat ctg n masukkan air dlm bdn aku..kene cek jantung bby 2 dlm ms 2 jam....so,t'paksa aku duk dlm labour room 2 sorg2...sakit pon sorg2...nurse @ doc kdg2 je masuk....bukaan jln masih 5cm...10cm bru leh bersalin...huhu....kul 2, doc ckp denyutan jntung bby masih xkuat....so,kene wat ctg 2 lg...start kul 3 maybe,aku dah mula rase sakit sgt2...kejap2 rase sakit 2 dtg...sampai aku mengerang2...huhu....lps 2, sakit 2 makin kerap...sakit sgt2 smpai aku peluk besi kat katil 2...bdn dah xleh nak gerak dah...rase sakit sgt kat bhgn perut & pinggang...barula aku rase sakitnya nk bersalin ni...huuuu....bla nurse masuk je aku mengadu sakit...huhu....nurse kate anak sulung mmg sakit....kalo sakit nurse soh aku sedut gas...bukan hilang sakit pon, lagi pening adela...huuu...sib baikla nurse kat cni baik2 je...nurse dtg cek bukaan...katenye dh buka 9cm....dia tnya aku rase mcm nk teran x?...dia soh aku teran mcm kite nk buang air besor 2...then,doc dtg cek...kpala bby msih xnmpak...huhu...aku seboleh2nye nk cpt2 kuarkan baby ni...sakit sehh..

pastu,nurse2 n doc2 masuk bilik aku...ramai gak dlm 7 org...so,dah tiba masenye utk aku bersalin...doc suruh aku teran...baby msih xmau kuar...doc suruh aku turun ke bhgn ujung katil...aku follow je ape yg doc suruh...tarik nafas n teran...still baby xmau kuar...aku dpt rase doc gunting,tp xsakit pon coz sakit kat bhgn perut n pinggang 2 mengatasi segalanya....jantung bby lak makin lemah...bby perlu dikeluarkn sgera....so,doc terpaksa gune vacum utk bantu aku kuarkan bby...then,tpt jam 5.09 pm...aku selamat bersalin...baby boy seberat 3.20kg yg disambut oleh dr nurul azura....Alhamdulillah...serta merta sakit kat bhgn perut n pinggang 2 hilang....

then, nurse tunjuk baby kat aku...n dia soh sebut jantina baby...aku just tgk je my baby...xsempat pegang pun..nurse bwk keluar...lps slmt bersalin, tiba ms nye utk dijahit lak...huhu....2 jam lebih aku kene jahit...sakit n letih sgt2....sakit sbb doc xbius...bla aku xtahan sakit sampai aku nangis2 bru diorg bius...huhu....dahla doc pelatih..silap jahit diorg tetas lak...huhu...kesian aku.....dah selesai jahit, kene masukkan air lak dlm bdn...naik bengkak tangan aku...huhu....dekat kul 8.30 pm barula siap sumenye...& aku leh kuar dr labour room...ms ni bru leh jmpe n peluk my bby...ms ni gak la bru jupe hb....kate hubby dia mcm xpercaya je tengok baby dok sebelah aku...hehe...padahal, mase aku tgh jahit dia dah pon tgk baby n azan di telinga baby....heee...mlm ni aku tdo d wad...aku soh hb balik...xpayah tggu aku...kalo tggu pon bkn leh tggu kat dlm wad kan...huuu

4/9/2011 (ahad) & 5/9/2011 (isnin)

ari ni aku dah leh kuar wad...tp ptg bru leh kuar coz nak cukupkan 24jam...mase hubby dtg amik t'kejut aku tgk dia dah botak...hehe...sbnrnye dia b'nazar nak botakkan kpala kalo aku b'salin...ni kali kedua aku tgk dia botak...sblum ni ms ktorg baru kawin....dia b'nazar botakkan kpala jgk bla kami slmt diijabkabulkan...hehe...okehh, sambung balik citer...ptg ms nak balik bru aku sedar aku xleh kencing...huhu...mlm tadi aku xkencing coz xrase nk kencing pon...pas b'salin, dlm kul 7.30pm tu nurse dah buang air kencing aku gune tiub....mlm td aku xmnum air so xrase nk kencing w'pon nurse asyik suruh aku kencing....

takut nk bgtau nurse coz aku takut kene tahan wad lg...aku dah xsabar nak balik dah ni...tp,ms nk kuar 2 hb soh bgtau nurse gak...nurse tnye nk dok wad ke nk balik..aku ckp nk balik la kan...so,nurse kate balik ni try mnum air msak..then try kencing...sampai umah aku still xleh kencing...bukan aku rase seriau ke ape tp mmg aku xleh kencing...dah teran pon ttp xleh kencing....mcm dh tersumbat lak...so,mlm 2 hb bwk aku g hosp baling coz perut aku sakit sgt dok tahan kencing...pundi kencing dah penuh sgt...sakit sangat2 sampai hubby bwk kete pon dah mcm bwk ambulans...pasang lampu kecemsan n t'paksa langgar lampu isyarat...huhu...

kat hosp baling,nurse buang air kencing gune tiub...lega sangat2...doc bg ubat ape ntah utk aku mnum mlm 2 kat umah...tp, esoknya aku masih xleh kencing...pg 2, hb bwk g klinik kroh...buang air kencing gune tiub lg...sangat2 xbest bla xleh kencing sampai aku fobia nk mnum air...tkut pundi kncing penuh....huhu...

ptg tu, hb g amik bidan kg aku utk mengurut coz maksu aku bgtau ade org kg aku jgk xleh kencing pas bersalin...then bla panggil bidan ni ngurut terus leh kencing...nasib baik bidan ni nak dtg umah aku coz sbnrnya dia msih dlm iddah...suami dia mnggal smggu sblum aku b'salin 2...bidan 2 dtg ngurut perut aku...xsakit pon dia urut...dia kate peranakan aku xnaik semua coz peranakan aku bkn mcm batu...leh naik seketul...tp,peranakan aku ni jenis kain garik (kain buruk)...dia bersepah...huhu...aku xpaham jgk sbnrnya cam mane...hehe...tp xkesahlah...yg penting lepas dia ngurut aku 2, dia soh aku try kencing...so, aku masuk la dlm bilik air....alhamdulillah, dgn izin Allah aku leh kencing...sgt2 happy...hubby,mak, famili, famili IL, sedara n jiran yg tgh tggu kat luar 2 sume lega je tgk aku dah leh kencing.....:)

so,inilah pglaman bersalin ku...setiap org lain pengalamannye kan....ape2 pon, inilah pglmn paling indah...xlengkap rasenya m'jadi wanita sekiranya tdk mengandung n melahirkan...:)


si kecik yg dinanti2kan oleh ibu n abi...


ni mase mlm aku tdo di wad...sian dia nangis2 lapar..mase ni susu bdn aku lum kuar...lgpon dia xpandai nak isap...dahla susu formula dia aku t'tggal dlm kete hubby...sib baikla,akak 1 wad aku ni bancuh susu bg kat aku...then aku suap dia pakai sudu...



day 2...mase utk pulang ke rumah...:)






No comments:

Post a Comment