Monday, October 17, 2011

peNgaLaman BeRsalin...paRt 1

dah lame tak updet blog...bz ngan si kecik 2...hehe...ari ni teringin lak nak tulis tntg pengalaman pertama aku bersalin... padahal dah abih pntang...ari ni genap 44 hari...heeee

sebelum bersalin,aku slalu bc blog tntg pengalaman org bersalin....selalu rase berdebar n takut...
tp, skrg ni aku dah dpt rase mcm mane sakit bersalin.....sakit mmg sakit tp aku xla rase serik utk bersalin lg...:)


1/9/2011 (khamis)

pagi2 lg aku dah perasan ade kuar tanda lendir bercampur darah..darah 2 ckit je la...xbnyk...tp,aku x pulak rase sakit....so,aku bgtau hb...hb kate xlame lg dah 2....hehe....mcm dia lak penah bersalin....



sehari sebelum aku bersalin....sempat lagi p takong tgk anak2 buah main gelungsur...heeee



2/9/2011 (jumaat)


pagi ni masih ade kuar tnda lendir + drh..tp blum rase sakit...ptg,aku sempat lg g tmn p'mainan tgk ank2 buah aku main2...hehe....mlm lak...aku g beraya ke 3 buah umah...haha....dgn perut yg memboyoot...kuat lg aku...heee.....pas balik umah kat air panas dlm kul 11mlm, aku perasan ade kuar tnda darah saje...x bercampur ngan lendir...pastu aku dh mule rs cam ade contraction...aku tgk jam...dlm 10 minit skali msti aku rase contraction 2...aku pon sbnrnya kurang pasti rase contraction 2 cam mane...maklumlah anak sulung...xde pengalaman...so,aku col my hb coz ms 2 dia kuar mnum ngan abg2 ipar aku...bla dia balik umah,dia tnya aku nak g hosp ke...aku pun jwb nak je la...then,ktorg tnye mak mentua aku...mak mentua aku pon soh aku g hosp...coz katenye tiap org lain rase sakitnya...sebelum g hosp,aku mandi dulu w'pon sejuk banget...hehe...bg senang nk b'salin...so,mlm 2 dlm kul 1 am hb bwk aku g hosp baling...hb ajak adik ipar aku skali sbg peneman dia...

sampai d hosp nurse soh tukar baju...kene pakai bju hosp la...pastu dia cek bukaan jln...rupe2nye dah buka 3cm....lps cek jln, nurse cek jantung baby lak...pastu, aku kene tggu kat wad....nurse pesan kalo sakit makin kuat dtg jmpe dorg...so,mlm 2 aku dok wad lah...stiap 10min aku rase contraction...sakit jgk...huhu....mmg aku xleh tdo mlm 2...smpai pg dok terasa sakit contraction...malam 2 aku soh hubby balik umah je...xpayah tggu aku coz lambat lg aku nk b'salin...so,hubby pon balik....huuuu

3/9/2011 (sabtu)

pagi ni, nurse suruh aku mandi...katenye nnt mudah utk aku b'salin...aku pulak lupe bwk towel...msg hubby soh bwk towel....tp,lame tul aku tggu hubby xdtg2 jgk....huhu,,last2 aku mandi lap ngan kain batik...nurse asyik tnye aku je sakit smakin kuat ke...dia kate kalo sakit makin kuat bleh masuk labour room...pg 2 aku bekpes roti separuh je coz xlalu...asyik sakit je kan........bla dah smakin sakit aku bgtau nurse...so,nurse soh aku msuk labour room..sblm 2 dia soh aku amik bju n selimut bby utk bwk msuk dlm labour room...dlm labour room,nurse cek lg bukaan jln...huh...xsuke tul la bla nurse cek jln...rase ngilu je...huhu....mase ni jln dah buka 5cm...so,nurse akan pecahkan air ketuban utk cptkan bersalin...fuh...sakit jgk rasenye..huuuu....bla air ketuban dah pecah,nurse soh aku tggu....dia kate bla air ktuban dh pecah sakit akan makin bertambah....huuu....then,doctor dtg cek...dia tgk graf denyutan jantung bby aku mcm xstabil...so,kene cek jantung bby lg skali...graf jntung bby ttp xstabil. walaupun dah mcm style aku baring....t'lentang la, mengiring la..tp still graf xcantek....jntung bby lemah..huuuuu....siannya bby ibuu....pastu,doktor decide utk hantar aku ke hosp sg petani..........

to be continued....

No comments:

Post a Comment