Wednesday, October 3, 2012

CiRit-BiRit...

2 mggu lps aku balik kg....cuti ujung mggu je.. balik coz hubby nk jmpe abg dia...abg dia pon balik kg mggu 2...b'tolak dr lumut dkt2 pukul 7 pm dah...aku balik skul pon dah pukul 6.30pm...so, smpai kg dlm pukul 10 lebey....smpai2 je kg, mak hubby (my MIL la...) tgur niyaz,,,dia kate niyaz nmpak kurus...pastu matenye mcm bdk xsihat...so, aku bgtau la dia mmg xnak mkn nasi sjk 2 menjak ni...kalo suap nasi pon 2,3 mulut je...pas2 xnak...susu pon dia dah kurg mnum... my MIL pon tryla suap nasi kat niyaz...mmg dia xnak mkn...

pg esoknye niyaz berak cirit...abihla bocor kene sluar dia...pastu bau t**knye mmgla harum busuk drpd biase...aku bgtau hubby je la niyaz cirit...hubby lak lupe nk bgtau maknye...dok mlm 2, dlm pukul 5 pg niyaz beyak lg...ptg 2 mmg dia dok kentut2 je...baunye cam org kentut pas mkn telor...hoho...so, aku gerak hubby bngun....ckp kat dia niyaz berak...aku ajk hubby teman aku p bilik air utk basuh beyak niyaz...angkat je niyaz aku tgk t**k dia dah t'keluar n kene toto...sah!! mmg niyaz cirit... dlm t'berak 2 niyaz still lena lg okeh...huu... aku angkt jgklah dia bwk p bilik air...cuci beyak dia sambil nangis2 dia coz kene air...time pagi2 gitu tmbah2 kat kg lak mmgla sejuk...mcm ais airnye... teriakan niyaz 2 dah mengejutkan my MIL... MIL ckp niyaz kene cacing 2....coz warne t**knye cam kuning susu..dh nk putih2 skit....huuu

hubby tnye la kt MIL...mcm mane bleh t'kene cacing 2...MIL kate mgkin sbb niyaz dah mkn mcm2...kat umah bs dia mmg dia mkn mcm2...tiapkali aku nk amik niyaz kat umah bs dia, bs dia akan bgtau la ari ni niyaz mkn itu, mkn ini...siap dia suap laksa la, eskrim la..bskut raye la...mee greng yg pedas pon dia hantam sumbat kat niyaz...katenye xsmpai ati tgk shafiy nangis2 nk mkn ape yg deme mkn...adooiii...cm mane la ank aku xsakit perut...huh...sabo je le...

sjk niyaz cirit2 tu dia mmg xlalu mkn...nasi lgsung xnak...susu pon xnak...biras aku soh ktorg beli susu soya bg niyaz mnum...coz bdk cirit xleh mnum susu lmbu biase 2 coz panas...so, hubby pon pegila beli susu isomil...bg niyaz mnum...time dia lpr betul2 barula dia mnum susu...ari ahad mlm ktorg balik lumut...niyaz still cirit...sib baik otw dlm kete dia xbeyak...smpai je lumut pukul 12 tgh mlm...niyaz mmg xtdo mlm 2...kejap2 dia nangis...so,ibu n abi same2 xtdo la...sian abi dahla dia drive dr kg....pastu mlm 2 dok dukung niyaz yg asyik nangis....kalo dukung je baru dia snyp...dlm pukul 5 pg niyaz berak...mase tu hubby tgh dukung dia...so, abihla kain pelekat abi kene t**k.... lps beyak 2 barula dia bleh lena....

pg isnin 2 hubby col office dia utk masuk keje lmbt ckit...nk bwk niyaz p klinik...ktorg p klinik zarina kat manjung...doc kate perut niyaz kembung...(mmg buncit kot perut dia...huuu)...doc cek kuku niyaz....dia kate tgk kuku niyaz ni bdn niyaz msih cukup air...kiranye bdn dia msih blum kekurangan air...kalo air kurang mmg kene warded...pastu doc suggest bg niyaz mnum susu novalac...susu khas utk bdk cirit birit....so, aku ckpla skang ni bg niyaz mnum susu soya...doc kate susu soya pon bgus juge...if xokey jgk cer bg dia susu novalac lak...smbil2 tu hubby mntak jgkla vitamin utk kasi niyaz lalu mkn....so, ari isnin 2 aku mc...xpegi skul utk jg niyaz....risau nk bg bs dia coz dia asyik t'beyak je sampai bocor t'kene lantai...dahla bs dia 2 jg ramai bdk...(nnt aku wat entri lain pasai bs niyaz ni....)

ubat cirit doc xbg...ubat cacing pon doc xbg coz niyaz bleh mkn ubat cacing mase dia umo 1thn 3bln nnt...dah wat appointment dah ngan klinik...so, just ubatkan niyaz dgn tradisional lah....berubat cara kg... bg niyaz mnum air nyor, bg dia mndi dgn air daun kuchai utk 3 ari dll.....esoknye, ari slase my sis dtg from kg...dtg coz nk jage niyaz....ari rabu hgga sabtu aku ade kusus dr pg sampai ptg...xdela risau sgt tggalkan niyaz dgn adik aku...kalo x, rsau gak aku nk tggalkan niyaz kat umah bs dia lame2...huuu...

dah abih setin mnum susu soya niyaz still cirit...so, hubby g beli lak susu novalac...then kasi niyaz mnum air 100plus...Alhamdullillah, ari ahad ari 2 dia dah okey....berak pon okey...mkn pon lalu...bnyk tol dia mkn...ibu suka2X...hehe...susu pon dia dah bnyk mnum....legaaa rase hati ni...smggu jgk dia cirit birit...xnak mkn xnak mnum...xde tenaga nak main2...tdo je le dia...happy sgt dia dah okey...cume skang ni aku riso tgk perut dia...buncit sgt..pastu bile tekan keras lak 2....so, esok hubby ajak bwk niyaz p jumpe pakar kanak2...just nk pastikan niyaz xde ape2....hopefully...amin...




susu utk niyaz sewaktu dia cirit birit....

niyaz wif makda yg mai drpd kg utk jage niyaz...tq makda...:)

gambo ni mase niyaz xsihat....muke pon xceria....:(


No comments:

Post a Comment